יום בעלמא

מנהיגות מחוץ לקופסה

מנהיגות מעוררת השראה ברוח עלמא

ד”ר רות קלדרון
מייסדת ונשיאת “עלמא – בית לתרבות עברית” בתל אביב. היא אשת חינוך וחוקרת תלמוד.

אגדות תלמודיות: במפגש שיערך בשיטת הלימוד של בית המדרש ב’עלמא’ נכיר את אגדות התלמוד שנוצרו במאות הראשונות לספירה, כיצירה אמנותית ונבחן כיצד מהלך הלימוד עשוי להיות רלוונטי גם בחיינו עכשיו.

ד”ר ג’רמי פוגל
מנהל אקדמי ב”עלמא”, מרצה במחלקה לפילוסופיה יהודית ובבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, מלמד בסמינר הקיבוצים ומרצה על פילוסופיה לציבור הרחב במגוון פורומים. בעל תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת קיימברידג’ ותואר שני ותואר דוקטור בפילוסופיה מאוניברסיטת ת”א.

סוקרטיות דיגיטלית: נבחן את מגוון האופנים שבה מורשתו של מייסד הפילוסופיה המערבית משמעותית במיוחד לעידן הדיגיטלי בו כולנו חיים היום, לטוב ולרע.

אהבת העצמי ואהבת לייקים: כמה מגדולי הפילוסופים הזהירו מפני הסכנה של לקשור את הערך העצמי שלנו במבטם של הסובבים אותנו. נבחן את הסכנה של תרבות הלייקים דרך המושגים אהבה עצמית/אהבה אנוכית של רוסו.

פנאופטיקוניזם בכיס – אזהרתו של פוקו: נחשוב על האופנים בהם הרשת מתפקדת ככלי הכביר ביותר בהיסטוריה לפיקוח ולשיטור של התנהגות אנושית דרך המבט הביקורתי של מישל פוקו.

נויה שגיב
חוקרת תחום הוראת המקרא, עוסקת בהוראה, כתיבת ספרי לימוד ותוכן אינטרנטי בנושא מקרא ותרבות עברית.
מנהיגות בשעת משבר: סיפורי מקרה מתוך התנ”ך וסיפורי חז”ל.

מגמישים את הכלים וכן משחקים! הלכה מחוץ לקופסה: פתרון בעיות הלכתיות באמצעות חשיבה יצירתית.

איך להזיז הרים?: שכנוע, רטוריקה ולהטוטי מילים בפי דויד, משה, אביגיל ועוד רבים וטובים מדמויות התנ”ך.

גל אלניר
בעלת תואר ראשון במחשבת ישראל ותואר שני במחשבת חז”ל באוניברסיטה העברית. מלמדת גמרא בבתי מדרש שונים, ביניהם ‘חברותא’, מדרשת ‘בית פרת’ ו’עלמא’.

מפגש עם עולם התלמוד: סוגיות רלוונטיות הנוגעות לחיינו.

מועדי השנה: לימוד אודות מועדי השנה השונים והמשמעות שעומדת מאחוריהם דרך עיניהם של חז”ל (ראש השנה, יום כיפור, חנוכה, פורים, פסח, ט’ באב ועוד).

חבר סליחה: על הסליחה ויחסים שבין אדם לחברו.

“צדקה תציל ממוות”?: מהי חובת הנתינה של האדם?

“כל הלילה היינו תחת כישוף”: כישוף בעולמם של חכמים. לימוד בחברותא.

ד”ר נטע סובול
עוסקת בחקר הזוהר, בהיבטים ספרותיים, רעיוניים ופילולוגיים ביצירת הזוהר, בפרשנות ובחקר הפרשנות, בתנועה, בגוף ובבני אדם.

ספר הזוהר וצלליו: ספר הזוהר מופיע בשלהי המאה ה-13 ומאז ועד היום הוא מעורר תהיות וביקורת מצד אחד, והערצה עד כדי הקניית מעמד של קדושה מצד שני. נברר את הסיבות ליחס האמביוולנטי כלפיו במגזרים שונים של החברה היהודית, ונתמודד עם השאלה הגדולה: מי חיבר את ספר הזוהר.

נועם גרשוני
מהקופסה השחורה למדליית זהב – איך מייצרים ניצחונות: סיפור מסעו הלא יאומן: טייס חיל האוויר לשעבר, שנפצע אנושות בהתרסקות מסוקים והפך לאלוף אולימפי, שמהווה כיום השראה לעשרות אלפי אנשים ברחבי העולם בהרצאה חוצות מסכים וגבולות אנושיים. חוסר ודאות, משברים, שגרה שמתהפכת, כישלונות, תחרותיות והישגיות, התמודדות עם משברים ומגבלות – כל אלה ועוד הם מצבים בהם נתקלים עובדים ומנהלים גם יחד בכל ארגון במהלך פעילותם השוטפת. נועם שחווה בחייו מצבים ותחושות כאלה בצורה הקיצונית ביותר, וניצח הכול למרות הכול – מהווה מקור השראה ומנוע הפעלה לכל שומעיו.