לימוד

עמיתי עלמא תשפ”ד

נסגרה ההרשמה לתוכנית עמיתי עלמא לשנת תשפ”ד

התוכנית בשנת הלימודים תשפ”ד תתקיים בימי ראשון ורביעי בין השעות 16:00 ל- 21:00 בבית עלמא ברחוב שד”ל 6 בתל אביב
תאריכי הלימודים:
סמסטר סתיו: 29.10.23-24.1.24
סמסטר אביב: 26.6.24- 10.3.24
התוכנית פונה לאומנים ויוצרים, אנשי תרבות, אנשי תקשורת, אנשי חינוך ופעילים חברתיים בוגרי תואר ראשון או תעודה מקבילה המתחייבים להשתתפות מלאה בשני הסמסטרים של השנה ובכל שעות הלימוד
לשאלות ופרטים נוספים ניתן לכתוב לneria@alma.org.il

הלימוד היהודי המסורתי מתאפיין לא רק בתכניו, דהיינו תנ”ך, תלמוד או מקורות יהודיים אחרים, אלא גם בשיטה הפדגוגית הייחודית שלו, החברותא או הלמידה הדיאלוגית שפותחה בדורות של לימוד בבית המדרש. המשימה שלנו בתוכנית העמיתים בעלמא היא לספק לאינטלקטואלים ישראלים צעירים בסיס איתן ומקיף של השכלה יהודית במטרה להעשיר ולהרחיב את פעילותם בתרבות העברית העכשיות והעתידית. בהתאם לזאת, אנו מספקים בתכנית העמיתים שלנו הזדמנות עבור אמנים, אנשי חינוך ואנשי תרבות צעירים להכיר את התלמוד, לצד מקורות יהודים נוספים ופרקים משמעותיים מתוך תרבויות העולם. נדמה לנו שללא קשר למידת הדתיות שלהם, חשוב שאינטלקטואלים ישראלים צריכים לתבוע בעלות מחודשת על מקורות היהדות כחלק מהמורשת שלהם, המורשת שעל בסיסה הם פועלים במרחב התרבותי העברי.

 אלא שאנו לא רק שואפים להעניק לעמיתים שלנו תכנים מסורתיים, אנו גם שואפים לתבוע בעלות ישראלית מחודשת על הפדגוגיה הבית-מדרשית המסורתית. על כן, אנו מסתמכים עליה כדי ללמוד היבטים מתוך התרבות העברית ומרכיבים משמעותיים בתרבות הכללית. נדמה לנו שגם כאשר לומדים את אפלטון או את שפינוזה, את יונה וולך או את צ’ואנג צזה, צורת הלמידה המסורתית של בית המדרש יכולה להיות בעלת ערך יוצא דופן. אכן, מתברר יותר ויותר שלמידה פסיבית אינה יכולה לענות על צרכיה של התודעה ההיפראקטיבית של המאה ה -21. אנו מאמינים כי הטכניקות הדיאלוגיות, שהושחזו במשך מאות שנים של מסורת למידה אינטנסיבית, יכולות להביא לתוצאות פורות מאוד גם כשהן מיושמות על תכנים מעבר לאלו שנלמדו באופן מסורתי. ייתכן אפילו שיש בפדגוגיה זו כדי להעניק השראה למוסדות חינוך אחרים שכמונו, מבקשים לספק תהליך פדגוגי חדשני, פעיל, ומשמעותי.

ניתן להתרשם מפירוט תוכניות הלימודים של השנים הקודמות.

תכנית הלימודים

  1. קריאה יחפה גרא טוביה
  2. קריאה בכתבי מרקס ד"ר יפתח גולדמן
  3. בית מדרש תלמוד: מסכת סנהדרין נריה שפירא וד"ר יעקב צ.מאיר
  4. פילוסופיה פוליטית ד"ר ג'רמי פוגל
  5. קריאה בספרות הקבלה והזהרקריאה בספרות הקבלה והזהרד"ר נטע סובול
  6. הפואטיקה של הסיפור התלמודיד"ר רות קלדרון